Weer en Wind: Winterverwachting 2017/2018

Bezoeker Status
 4,116,387 unieke bezoekers

» Gasten online: 10
» Leden online: 1

Sneeuw radar
Bron: Weerslag
Temperatuur
Windkracht (bft)
Zicht
Bron: Weerplaza
Onderwerp bekijken
Weer en Wind » Discussie over het weer » Seizoensverwachting
 Onderwerp afdrukken
Winterverwachting 2017/2018
Dennis
Vanavond rond 20u mijn eerste nieuwe bijdrage voor de komende winter
754.jpg

Dennis
Goedenavond winter-fans : Update 6/11/17 20u

We gaan weer een nieuw seizoen bekijken : 2017/2018 en ik hoop op mooie ontwikkelingen
Ik hou me aan een maximale termijn van 2 week (uitwerkingen Polarvortex) naar de troposfeer

Als kleine inleiding : Wat is de PolarVortex?
Het is een KOUDE PUT ongv op 30-50km boven de NoordPool (voor het noordelijk halfrond) ; de temps daar kunnen dalen tot zelfs -90 graden
Oa schommelingen in posities en kernen bepalen of het tot winters weer kan komen

De vraag is : is er nu al iets gaande? Het antwoord is JA - er is een belangrijke schommeling geweest een zgn "displacement van de PolarVortex"

De komende weken zal de afkoeling die na afgelopen weekend voorzichtig is begonnen met wat nachtvorst deze maand verder aanzetten tot meer winters weer in de laatste fase deze maand

Morgen bekijk ik voor u de nieuwste kaarten; mvg Dennis

(Ter info: mijn bronnen zijn de PolarVortex kaarten en voornamelijk het WRF model)
64.jpg 75.jpg 74.gif

Gewijzigd door Dennis op 06-11-2017 20:01

Dennis
Goedenavond Update 8/11/17 20.45

De weerkaarten blijven voor het 2e deel van November op zeer interessant niveau voor winters weer
De kaart die ik hier vandaag heb geplaatst geeft de AO aan of te wel de Arctische Oscillatie.
Hoe lager de waarde in de grafiek hoe meer kans op kouder weer

Natuurlijk is 2 weken vooruit kijken in details op een weerkaart nooit te doen maar globaal naar de grotere patronen is wel mogelijk oa via de PolarVortex ontwikkelingen

Morgen kijk ik weer verder mvG Dennis

PS vanavond liet het EC 240 model een interessante opbouw zien......
54_5.gif 86_3.gif

Dennis
Goedenavond Update 9/11/17 22u

Het is en blijft spannend voor 2e deel November ; sommige modellen gooien er zelfs een NO windstroming in hun verwachtingen na 20nov

Morgen zal ik meer uitleg gaan geven
6_17.gif 65_14.png

Dennis
Goedenavond Update 10/11/17 20u

Gure buien hebben we dit weekend - hagel en onweer zijn al waargenomen
Voor November hoort dit bij de herfstfase

Welke tendens is er in de modellen voor 2e deel November? Nog steeds de aanwijzing op kouder weer met een groot NoordPoolHoog
De eerste gevoelige koudere weerkaarten komen er tussen 18-20nov zoals het nu lijkt

Morgenavond (laat) ben ik er weer

Iedereen alvast een fijn weekend , mvg Dennis
64_1.jpg 634.png 45_1.png

Dennis
Goedenavond Update 11/11/17 22.15

De kriebels voor een echt koudere periode gaan nu echt meer groeien..... ikzelf hou het op een start vanaf 18-20nov met groeioende kans op een NO luchtstroming

Ook komen er modellen met sneeuw nu erin voor Nederland

Erg spannend nog steeds of het gaat uitkomen ... tot morgen
64_2.png 65_15.png 90_9.gif

Dennis
Goedenavond Update 13/11/17 21u

Het weer zal altijd voor verassingen kunnen zorgen dus ook in deze fase is er weer veel bekijken
Wat zijn de grote patronen? Tegen het weekend meer opbouw Hogedruk richting Groenland

De tendens naar kouder weer voor laatste deel van November houdt aan - Vanaf vrijdag komt de koudere lucht weer naar ons land

Is er meer winterweer nog mogelijk deze maand? Ja

Tot morgen
75_5.gif 4_7.jpg 534.png 854_2.png

Dennis
Goedenavond 15/11/17 Update 21u

Alle ogen zijn gericht op de patronen die vanaf het komende weekend tot stand komen....
Is het nog steeds voor de koude patronen?

We wachten even tot het weekend.....fijne avond
75_14.png 64_2.jpg 100_nh_stanom_31_1.png

Dennis
Goedenavond 19/11/17 Update 20.45u

ER gebeuren veel atmosferische zaken die het allemaal zeer interessant houden voor de weer-liefhebber
Na een zeer abrupte omslag naar veel warmere weerkaarten na dit weekend (wat eerder niet zo was vooruitgezien) staan er nu weer opnieuw die winterse-weerkaarten (op termijn)

Maar dit is allemaal geheel normaal voor deze tijd van het jaar ; de herfst
Echter in de grotere patronen zijn er duidelijke veranderingen zichtbaar

Ik heb steeds hier geschreven dat 18-20 nov een belangrijke wintersetting in de maak is en dat is ook zo....

Kom morgen met nieuwe zaken hieromtrent: mvg Dennis
45_4.png

Dennis
Goedenavond 20/11/17 Update 21.15

Een gigantisch Hogedruk welke boven Groenland gaat ontstaan houdt velen vandaag bezig
De setting is precies tussen 18-20 nov ingezet en nu gaan we kijken welke signalen er verder gaan komen....

Zeer mooie stato-processen staan al klaar.....
4_4.png 5_10.jpg 4_8.jpg

Gewijzigd door Dennis op 20-11-2017 21:25

Dennis
Goedenavond 22/11/16 Update 20.45

Het gaat zoals het nu lijkt steeds leuker uitzien voor winterse zaken
Ook in de stratosfeer komt er meer duidelijkheid ; kansen tot lage zonal winds zitten in de prognoses

Voor de termijn is er een mooi signaal verder en hoop voor elke winterliefhebber een mooie fase vanaf aanstaand weekend

Tot morgen

Uw winter weerman Smile
86_5.png 54_8.png 34_2.png

Dennis
Goedenavond Update 24/11/17 20.45

Spannend en nog eens spannend

De opbouw naar een winterse fase is nu echt ingezet - en December kan nog veel mooier daarin worden

Morgen kom ik met een speciale stratosfeer uitleg over wat dit kan betekenen voor de winterkoude

Uw Winter-Weerman
754_2.png 6_14.jpg 433.jpg

Gewijzigd door Dennis op 24-11-2017 21:02

Dennis
Goedenavond Update 25/11/17 18.30

De opbouw van "ons weer" komt door verschillende luchtlagen - wij kennen voornamelijk de 1000Hpa luchtdruk op mtr hoogte (soms hoger door een Hogedrukgebied en soms lager door een Lagedrukgebied) ook wel de atmosfeer (troposfeer) genoemd

Maar dat is niet het enige: erboven bevinden zich nog andere luchtlagen of te wel zoals je in het plaatje kunt zien de stratosfeer (een opbouw tussen de 1-100Hpa tussen de 15-50km hoogte) ; de mesosfeer (boven de 50km) en als laatste de thermosfeer die boven de 80 km hoogte zich bevindt

Er is een speciaal proces genoemd welke voor ons erg belangrijk is om te zien welke soort winter er kan komen : te zacht of erg koud.......

Deze impact vindt plaats in de grote koude luchtbel - ook wel de PolarVortex genoemd - die boven de Noordpool aanwezig is in de stratosfeer ; het is daar tussen de -80 a -90 graden maar door de luchtstromingen van aan de oostkant van dat systeem begint een afbreekproces die ook wel Sudden Stratospheric Warming wordt genoemd

Dat proces - het opwarmen van de PolarVortex - kan soms verschil geven van 60-70 graden tov de koude bel (dus dat gaat er op grote hoogte erg heftig aan toe)

Normaal gesproken is er op een hoogte tussen de 30-50km een zeer grote windsnelheid soms tot 60m/s maar als het eerder genoemde proces eenmaal goed bezig is dan kan het zelfs teruggaan tot 0 m/s en lager - en dan wordt het echt spannend.

Morgen meer; Uw winter-weerman
6_15.jpg 78_1.jpg 9_2.jpg

Dennis
Goedenavond Update 26/11/17 18u

Een klein voorproefje was er al dit weekend ; enkele plaatsen hadden al natte sneeuw gemeld
DE winterse fase gaat deze week echt een aanval inzetten.... mogelijk rond 30nov/1 dec een spannende situatie ivm sneeuw

Maar eerst nog even een beloofd stukje over de stratosfeer (waar ik gisteren al iets over schreef)
In de luchtlagen 1-1000Hpa op verschillende breedtegraden kun je zowel een westen-wind als een oostenwind in kaart brengen - dit wordt gedaan door de term : zonal wind

Een positieve (hoge) waarde is een sterke west-circulatie en een negatieve (hoge) waarde is een oost-circulatie-

BV als er een hoge waarde is tussen de 60-80 in luchtlaag 1-10Hpa dan is er sprake van een zeer sterkte west-circulatie van de Polar Vortex ; indien de waarde dan bv -10/-40 is dan zien we een duidelijke afzwakking van die westcirculatie en komt de oost-circulatie als luchtstroming in de stratosfeer

Ik monitor de stratosfeer kaarten elke dag en er zijn prachtige ontwikkelingen voor December al te zien ; hoop dat de ECHTE winter iets kan gaan doen dan

mvg Uw Winter-Weerman
685.gif 68.jpg 758_1.png 69_1.png

Gewijzigd door Dennis op 26-11-2017 17:53

Dennis
Goedenavond Update 27/11/17

We gaan eens kijken naar de winterse kansen komende week
De meest koude lucht stroomt vanaf donderdag over ons land en er koerst een kleine depressie van noord naar zuid in de nacht naar vrijdag met lichte vorst in de nachten erna
Of dit nog sneeuw brengt ......
Het is nog een aanloopje.... morgen meer
678_2.png 75_8.gif 64_3.png 5_14.gif

Dennis
Goedenavond Update 28/11/17 21.30

Er staat voor December heel veel te gebeuren.... het is allemaal zeer spannend zelfs

Maar ook deze week is er lokale eerste sneeuwval mogelijk mijn idee blijft do/vrij en in het weekend
Na een korte afzwakking komt er een nieuwe aanval mogelijk sterker dan deze eerste; daarover morgen meer

Uw Winter-Weerman
56.jpg 7_19.png 756_2.gif 757.png 534_1.png

Dennis
Goedenavond Update 29/11/17 21.45

Even een attentie voor de mogelijke gladheid morgen voor zelfs een ijzelkans
64_3.jpg

Dennis
Goedenavond Update 30/11/17 20.45u

Morgen start de winter (meteorologische) 1/12/17

Komende nacht zal er vorst zijn in Nederland en aan de kust zijn er nog winterse buien
Een winterse start kunnen we zeker dan zeggen echter dit is niet de winter die we willen zien
Natuurlijk is hier veel meer voor nodig bv een zeer koude oostelijke stroming met een krachtig Scandinavisch Hogedrukgebied maar dat gaan we volgen natuurlijk de komende tijd

Het Europese weermodel begint iets te zien maar dat is nu niet zeker nog....Ook in de stratosfeer is iets aan het broeien

Morgen zal ik daar weer over schrijven
Uw Winter-Weerman
865_4.png 754_3.png

Dennis
Goedenavond 1/12/17 Update 21u

Zoals gisteren aangegeven een update over de stratosfeer ontwikkelingen voor begin December

Actueel is de zonal windsnelheid op 10 hPa 60N is today (GFS analys): 27.9 m/s ; echter dit gaat terug naar 7-9 m/s

Daardoor komt er minder kracht voor een evt sterke west circulatie met veel depressieactiviteit op het Noordelijk Halfrond ; deze uitwerking zal er pas kunnen komen na 15-20 dec

Ik hou dit elke dag in de gaten; voor nu hebben we een licht winters weertype met komende nacht vorst
Morgenavond gaat een storing vanuit het NW neerslag brengen waardoor en gladheid kan komen
zeker meer landinwaarts

KNMI: Belangrijk aandachtspunt is de neerslagsoort bij het warmtefront. In de Harmonie uitvoer een duidelijk ijzelsignaal vanaf ongeveer 20 uur ten O van ongeveer de lijn Groningen-Utrecht. Neerslaghoeveelheden in onderkoelde vorm in het oosten en noorden 1-3 mm, in het zuidoosten minder dan 1 mm. Deze lijn verplaatst zich in de loop van de avond en nacht zuidoostwaarts, zondagochtend rond 09 UTC nog steeds in het ZO. Progtemps bevestigen het beeld. In de Hir uitvoer vooral ijsregen, conform de progtemps, in de EC uitvoer in het uiterste oosten en het zuidoosten in de nacht naar zaterdag een signaal voor (natte) sneeuw, de oostwaartste progressie van de warme lucht aan de grond in deze uitvoer lijkt te snel.

Verder is het eerst na het weekend weer zachter.......

Tot morgen uw Winter-Weerman
3_17.png 45_5.png 58.png 6890.png

Dennis
Goedenavond Update 4/12/17 20.15

Het winterse weer van afgelopen weekend met matige vorst en sneeuw voor OZO NL is nu eerst voorbij, vandaag werd het zelfs 10,5 graden

Dit zachte weer duurt tot aanstaande donderdag(namiddag) met de 0 graden grens op 2000-2200mtr en daalt in de nacht van vrijdag naar 500mtr

Het Amerikaanse weermodel denkt dat dit ook met sneeuwval gepaard gaat.... dus spannend ook voor het aanstaande weekend met winterse neerslag

Ik zei eerder deze week dat er in de periode 15-20dec een sterkere winteraanval kan groeien -- dat hou ik in de gaten

Uw Winter-Weerman
85_2.png 758_2.png 1_23.png 2_22.png 54_7.gif

Spring naar forum: